24 juli 2019, dag 11.Platform 67 km (Dacha). - Reisverslag uit Orekhovo, Rusland van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu 24 juli 2019, dag 11.Platform 67 km (Dacha). - Reisverslag uit Orekhovo, Rusland van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu

24 juli 2019, dag 11.Platform 67 km (Dacha).

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Natasha en Bert

24 Juli 2019 | Rusland, Orekhovo

Vanochtend viel het weer wat tegen. Bewolkt en het regende zelfs een beetje. En dan is het meteen ook frisjes zo hoog in het noorden. En er was geen water in de waterleiding. Gisteren was dat ook zo maar toen konden we een duik in het meer nemen, vanochtend was het daar een beetje te fris voor. Op woensdag is er markt vlak bij dacha. Het was even werken om de camper achteruit weer op het pad te krijgen maar langzamerhand krijgen we wat ervaring en zoals we dat elke keer doen heb ik veel hulp van Misha en Natasha. Daarna achteruit de berg op, Misha aan de voorkant en Natasha aan de achterkant van de camper en zo lukte het vrij snel om boven aan de heuvel te komen. Bij de markt zijn we gestopt en hebben we “tvoroch” en wat andere noodzakelijke spullen gekocht en…. een nog levende forel die zo uit een bak met water werd geschept, daarna zijn we naar Sosnovo gereden. We kenden dit dorp uit het verleden maar er zijn inmiddels veel winkels bijgekomen. Ook hier hebben we nog inkopen gedaan, en lang gezocht naar de sigaretten die Babushka rookt. In een “Universam” een winkel waar ze zo’n beetje alles verkopen, van onderbroeken tot luchtbuksen en lucht pistolen, vond ik rook mot en nu kunnen we onze forel, die inmiddels niet meer leeft, op de Cobb roken! En daarna zijn we weer terug naar de dacha gegaan waar we dit keer de camper achteruit bij de andere buren hebben kunnen parkeren. Na een heerlijke lunch met koude borsch, mijn lieveling soep, hadden we nog maar weinig tijd. We hadden met Alisa afgesproken naar een nabijgelegen park te gaan met een meer waar je kunt zwemmen, een klimpark en een restaurant. De camper hadden we vrij snel weer op de weg en net buiten het dachapark stond Alisa al op ons te wachten met haar auto. De weg naar het klimpark bleek een erg lang zandpad met heel veel gaten en kuilen, een marteling voor onze camper. Bij het park aangekomen, het Norway park, was er een parkeerplaats met plaatsen die zelfs te klein waren voor de grote auto’s die in Rusland populair zijn. Het was behoorlijk vol en bij het zoeken naar een plekje was het moeilijk manoeuvreren tussen te geparkeerde auto’s. Het bleek dat er voor een rij geparkeerde auto’s ook nog plaatsen in de lengte waren waar we de camper kwijt konden, wel verdeeld over 2 plaatsen. Het “Norway park is een mooi park in het bos aan een mooi meer. We zijn direct naar het klimpark doorgelopen, waar Sasha en Misha handschoenen aan kregen en in een klimtuig gehesen werden, Het klimpark is erg uitgebreid met verschillende parcoursen die net als bij skipistes, kleuren hadden die de moeilijkheidsgraad aangeven. Van geel voor kinderen tot zwart voor experts. Deze laatste zijn het hoogst en gaan wel tot 25 meter hoog!!! Sasha en Misha klommen meteen omhoog om met het eerste parcours te beginnen. We hebben nog even foto’s gemaakt maar ze waren al snel uit het oog verdwenen. Samen met Alisa, Sonja, Babushka en Natasha zijn we rustig aan een tafeltje gaan zitten, hebben een halve watermeloen, nog over van gisteren, uit de camper gehaald en die lekker opgegeten. We zaten op een soort picnicplaats bij de ingang van het park en de klimlijnen en ziplijnen lopen over deze plaats heen. Het is dus erg leuk om dat allemaal te zien. Er staan 2 automaten, 1 voor koffie en 1 voor snoep en fris. De laatste was inmiddels helemaal leeg maar gelukkig was er wel koffie. Na ongeveer 45 minuten kwamen Misha en Sasha terug om ook wat watermeloen te eten. Ze zijn daarna weer verder gaan klimmen en we hebben afgesproken dat ze naar het restaurant zouden komen dat een eindje terug bij een meer lag. Op weg daarnaartoe kwamen we Alexey tegen die met de trein uit de stad, en met de taxi naar het park was gekomen. De hele dag was het bewolkt gebleven met af en toe zon maar erg warm was het niet. Ondanks dat wilde Natasha toch even in het meer zwemmen. Bij het kleine strandje, waar je ook kano’s, roeiboten en zelfs SUP boarden kon huren, was een groep mensen. En er stond een radio keiharde schreeuw muziek te spelen. Alisa begon op een redelijk agressieve manier te vragen van wie die radio was en er was een dame, niet helemaal sober, die blijkbaar bij een grote groep hoorde die zei dat de radio van hun was. Alisa vroeg of die dame de radio uit zou zetten of dat Alisa dat zelf zou doen. Tot mijn verbazing liep de dame een beetje wankel naar de radio toe en zette hem af!!!! De groep jongeren die bezig waren op de steiger reageerde niet. En dus kon Babushka rustig op een bankje zitten en kon Natasha zwemmen. Even later bleek waarom die groep zo luidruchtig was. Ze hadden allen papieren bekers en vulden die zo nu en dan bij uit een fles whisky die in een tas naast de radio stond. Na de zwempartij zijn we naar het restaurant gelopen. Na de menukaart bestudeert te hebben hebben we eten besteld en opgegeten. Na 2,5 uur kwamen ook Misha en Sasha aan bij het restaurant en hebben ze ook gegeten. Na nog een kopje koffie en dessert zijn we weer naar de auto’s gelopen en wilde Alexey de camper bekijken. Alexey, Sonja en Sasha zijn in de camper een stuk meegereden en Misha met Alisa, hij vond het toch beter om in een luxe wagen de weg met de vele kuilen af te rijden. Bij de grote weg aangekomen hebben we alle passagiers weer in de goede auto’s geladen en zijn wij terug gereden naar onze dacha. Nadat we de camper weer op de plek hadden staan was het al redelijk laat, en er was nog altijd geen water, dus geen banja en vermoeid maar voldaan naar bed.

Natasha en Bert

Actief sinds 11 Okt. 2011