Van Omaha Beach naar Arromanches-les-Bains (Dag 3) - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu Van Omaha Beach naar Arromanches-les-Bains (Dag 3) - Reisverslag uit Arromanches-les-Bains, Frankrijk van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu

Van Omaha Beach naar Arromanches-les-Bains (Dag 3)

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Natasha en Bert

26 April 2019 | Frankrijk, Arromanches-les-Bains

Na een wat onrustige nacht waarin ik de camper uit moest om het luifel in te draaien dat hevig tekeer ging en een stevige hagelbui, werden we toch vroeg wakker. Gelukkig toonde een nadere inspectie van het dak geen hagel schade aan.
Het oorspronkelijke plan was om 2 dagen op deze camping te blijven maar bij nader inzien was het makkelijker om met de camper verder langs de stranden te gaan en dan op een andere plaats te overnachten. Dus zijn naar een D-Day museum gereden dat we de vorige dag vlak bij de camping hadden gezien. Daar hebben we de camper geparkeerd en eerst het “Musee D-Day Omaha Beach” bezocht. Een klein prive museum waar een groot aantal voorwerpen tentoongesteld zijn die na de oorlog achtergebleven zijn. Erg interessant om te zien.
Na het museum hebben we de fietsen van de camper gehaald en zijn we naar beneden naar het strand gereden, via een wel erg steile weg. Beneden aangekomen hadden we eigenlijk wel spijt dat we niet met de camper naar beneden gereden waren om daar te parkeren want nu moesten we de steile berg ook weer omhoog fietsen!!.
Het blijft indrukwekkend om op het strand te staan en je de chaos voor te stellen die daar bijna 75 jaar geleden op 6 juni 1944 geheerst moet hebben!
Misha had pijn aan zijn voet en is terug gefietst naar de camping. Natasha en ik zijn nog 2 km langs het strand gefietst naar het Omaha Beach Memorial. Je passeert dan gigantische, prachtige huizen die daar na de oorlog zijn gebouwd. In de tuin van 1 van de huizen is nog een gedenkteken van de eerste tijdelijke begraafplaats van de gevallen soldaten. Op 10 juni 1944 waren, 4 dagen na D-Day, hier al 1450 soldaten begraven! In juli 1944 zijn de lichamen verplaatst naar het American Cemetery in Colleville-sur0-Mer, waar ze nu nog altijd liggen.
Na een stevige fietstocht bergop terug (geholpen door Natasha met de e-bike!!) hebben we de fietsen op de camper gezet en zijn we naar Arromances-les-Bains gereden, een dorpje op 25 km terug in de richting van Honfleur. (achteraf gezien hadden we hier beter eerst naartoe kunnen gaan (?)). We hadden al gezien dat hier midden in het dorp een camperplaats was waar je ook gratis kunt overnachten. Daar waren nog een paar plaatsjes vrij en daar hebben we onze camper geparkeerd. We stonden naast een paal waar je ook elektra kon aansluiten (tegen betaling), maar dat werkte niet.
We zijn vervolgens het gezellige dorpje doorgewandeld en langs het strand “Le port artificiel d’Arromances bekeken. Dit zijn overblijfselen van een gigantische tijdelijke haven die na D-Day gebouwd is. Via een lange steile klim zijn we daarna naar Arromance 360 Circular Cinema geklommen. Hier hebben we een film bekeken die op een 360 graden scherm rondom je wordt afgespeeld. Het geeft een goede indruk van het gebeurde maar is tegelijk ook rommelig.
Deze cinema ligt op een klif en geeft een mooi uitzicht op Arromanches. We zagen daar ook dat op de parkeerplaats van de cinema er ook een camperplaats is waar je voor € 6 euro kunt overnachten. Je hebt daar een prachtig uitzicht over het strand en de zee. Maar gezien de harde wind (en verwachte storm die nacht) leek het ons toch niet zo aantrekkelijk om daar te gaan staan.
Na de wandeling berg af waren we dorstig geworden en hebben we in een hotel aan de boulevard een lekker biertje gedronken.
Terug bij de camper hebben we toch besloten om niet op de camperplaats te blijven maar naar de naastliggende camping Municipal te verhuizen met elektra en sanitaire voorzieningen. En dat voor maar € 16!! We kregen hier een mooi plekje en zijn toen nog even naar een Proxi supermarkt gelopen om nog wat inkopen te doen.
Natasha en Bert

Actief sinds 11 Okt. 2011