Van Pont Audemer naar Omaha Beach (Dag 2) - Reisverslag uit Vierville-sur-Mer, Frankrijk van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu Van Pont Audemer naar Omaha Beach (Dag 2) - Reisverslag uit Vierville-sur-Mer, Frankrijk van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu

Van Pont Audemer naar Omaha Beach (Dag 2)

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Natasha en Bert

25 April 2019 | Frankrijk, Vierville-sur-Mer

Zoals gewoonlijk werden we al weer vroeg wakker. Na het wassen en een kleine wandeling over de camping langs de receptie voor ons ontbijt.
Op ons gemak de boel ingepakt en met de camper naar de Carrefour om de nodige proviand in te slaan voor ons zowel als diesel voor de camper.
De vorige dag hadden we al gezien dat er langs het riviertje in het dorpje parkeerplaatsen waren. Deze waren echter niet lang genoeg om de camper te parkeren, maar door gebruik te maken van 4 plaatsen lukte het natuurlijk wel. We hebben een leuke wandeling gemaakt door het dorpje,. Het stadje Pont-Audemer, voormalig leerlooiersstadje en bijgenaamd « het Venetië van Normandië », is comfortabel gelegen tussen twee zijrivieren van de rivier Risle, die door een kanaal verbonden zijn. De vele grachten die door het sfeervolle en gezellige historisch centrum stromen, maken het geheel nog romantischer. De typische vakwerkhuizen die in het water van de Risle weerspiegelen, de bruggetjes over de grachten, de voormalige was- en droogruimtes van de leerlooiers, maar ook de Saint-Ouen kerk in de Romaanse, Gotische en Renaissance stijl, met zijn prachtige glazen daken uit de 15de en 16de eeuw, waren het wandelingetje meer dan waard.
Na de wandeling terug naar de camper en op weg naar de kust.
Eerste stop was een verzoekje van Misha; de Honfleur Normandy Outlet. Een outlet centrum vlak bij Honfleur met merk winkels. Na een ritje van 25 km zagen we de prachtige “Pont de Normandie” of de Brug van Normandië, dit is een tuibrug in Normandië over de Seine. De brug ligt op de plaats waar de Seine in Het Kanaal uitmondt. Het verbind de havenstad Le Havre met Honfleur.
Het outlet centrum was snel gevonden en de grote parkeerplaatsen rondom het centrum gaven geen enkel probleem voor de camper. Het was wel grappig dat we naast een grote broer van onze Adria konden parkeren.
De outlet zelf viel erg tegen. Het was heel nieuw en veel panden stonden nog leeg. Misha kon ook niet vinden wat hij zocht. Vanaf de outlet had je wel een prachtig zicht op de Pont de Normandië en Natasha heeft dan ook weer vele foto’s gemaakt. Volgende stop was de haven van Honfleur. Natasha en ik hadden daar jaren geleden een business lunch gehad en we wilden nu ook weer lunchen aan het hele leuke haventje. Vlak bij de haven leek een parkeerplaats voor campers te zijn. Dus daarnaar toe. Dit is echter een camperplaats waar je 24 uur kunt staan voor een bedrag van € 11. Maar een korte stop was dezelfde prijs. Dus verder, dwars door het pittoreske dorpje, langs het haventje. En ja er waren een aantal parkeerterreinen……maar allemaal met een hoogte beperking van 2 meter. Nadat we het dorp al weer uitwaren kwamen we in de buurt van het strand en daar was de mogelijkheid om de camper langs de weg te zetten. Dus fietsen eraf, camper afgesloten en met de fiets naar het haventje. Na een wandeling rond het haventje zijn we op een terras neergestreken waar we de lunch hebben genuttigd. De crêpes van Misha viel tegen maar de mosseltjes smaakten heerlijk. Gelukkig waren we onder een grote parasol gaan zitten want we kregen ook nog een stortbui. Met wat heen en weer geschuif met tafels en stoelen konden we de lunch toch nog min of meer droog afronden.
Terug gefietst naar de camper en weer ingeladen. En door naar het Mémorial de Caen. Dit oorlogsmuseum, een monument voor D-Day, waar de aanloop van de 2e wereldoorlog wordt weergeven en de uit loop naar de koude oorlog is zeker de moeite waard.
Het parkeren was hier weer makkelijk aangezien er een speciale parkeerplaats voor campers is, ook dit is een camperplaats waar je kunt overnachten maar dan wel gratis.
We kwamen vrij laat aan en dit had als voordeel dat er niemand meer in de rij voor de kassa stond en we konden toch nog ruim 2 uur in het museum doorbrengen.
Natasha en Bert

Actief sinds 11 Okt. 2011