Van Nantes naar Tours (Dag 5) - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu Van Nantes naar Tours (Dag 5) - Reisverslag uit Tours, Frankrijk van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu

Van Nantes naar Tours (Dag 5)

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Natasha en Bert

28 April 2019 | Frankrijk, Tours

Na het ontbijt moest er nog een belangrijk object bekeken worden. In Nantes is ook het Chateau des Ducs de Bretagne en dat was het eerste, van de vele, kastelen dat we wilden bezoeken. Toen we op Google Maps keken hoe we ernaartoe konden fietsen, viel het op dat er vele straten in Nantes afgesloten waren, terwijl we daar gisteren niets van gemerkt hadden. We dachten dat dit kwam omdat het zondag was. Maar toen we weer naar het centrum fietsten kwamen we al snel achter de oorzaak. Er was een marathon in Nantes. We waren nog vroeg en mochten nog over het parcours fietsen (goed dat we niet met de camper waren!) en kwamen al snel bij het kasteel aan. Het is een mooi kasteel met een groot midden plein. En we waren zo vroeg dat we bijna de enige bezoekers waren. We zijn nog in het kasteel geweest en over de stads muren gewandeld. We hadden niet veel tijd omdat we voor 12 uur van de camping af moesten dus zijn weer terug gefietst. Dit keer waren er al lopers op het parcours en was het een stuk moeilijker om de weg terug te vinden. Hoewel met Misha voorop, die zich niet al te veel van de Franse verkeersregelaars aantrok, waren we toch nog op tijd op de camping.
Het volgende doel was Tours, maar via het Chateau d’Azay le Rideau in het gelijknamige dorpje en we wilden nog even langs een aan de route gelegen Carrefour voor boodschappen. Echter de supermarkt was gesloten vanwege de zondag!
De trip van 200 km naar Azay le Rideau verliep voorspoedig tot we in het dorpje aankwamen. De weg verder naar het kasteel was afgesloten vanwege…….. ja hoor een marathon! Dus aan de TomTom doorgegeven dat deze weg afgesloten was en de navigatie vond een weg om het dorp heen om via de andere kant binnen te komen. Maar juist…….ook hier een afsluiting in een klein dorpje La Chapelle Saint-Blaise. Volgens de TomTom was het nog 1,5 km naar het kasteel dus camper langs de kant van de weg geparkeerd en te voet naar het kasteel. Dit kasteel is slim gebouwd. Je ziet er niets van behalve als je naar binnen naar de tuinen gaat. Dus een kaartje gekocht voor entree van het park en het kasteel en dat was zeker de moeite waard. We hebben in het dorpje Azay bij een bakker nog een croissant met kaas en ham gekocht. Misha wilde een hot-dog. Alles werd in een zak gedaan en we zijn aan de overkant op een bankje gaan zitten. Voor Misha ging het mis. De croissant was met geitenkaas en dat lust hij niet en er was geen hot dog. Dus terug naar de bakker. Alsnog een hot dog gekocht. Maar ook dat was een tegenvaller. Het bleek een baquette met plakken worst te zijn. Maar wel warm. Gelukkig was iedereen toch voldaan.
Na de wandeling terug naar de camper konden we snel de laatste 40 km naar de camping afleggen. Onderweg kwamen we, rijdend langs de Loire, door het stadje Tours maar dat zag er moet erg aantrekkelijk uit. Camping Tours Les Acacias bleek nog 8 km verder te liggen in het dorpje Les Ville-aux-Dames en we zagen geen fietspad langs de Loire en fietsen over de autoweg leek niet erg aantrekkelijk. We kregen een plekje op de camping en zijn maar niet meer weg gegaan. Het dorpje zag er niet erg aantrekkelijk uit en er was verder weinig te doen.
Het doel voor de volgende dag was Château de Chenonceau en we zagen in de folder van de camping dat je bij de receptie kaartjes met korting kon kopen. Maar die bleken “uitverkocht” te zijn maar we kregen wel informatie dat bij het Office de Tourisme in het verderop gelegen dorpje Montlouis-sur-Loire wel kaartjes met korting beschikbaar waren.
Natasha en Bert

Actief sinds 11 Okt. 2011