30 juli 2019, dag 16. St Petersburg. - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu 30 juli 2019, dag 16. St Petersburg. - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu

30 juli 2019, dag 16. St Petersburg.

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Natasha en Bert

30 Juli 2019 | Rusland, Sint-Petersburg

We waren al vroeg wakker op deze laatste dag in St Petersburg. Na het ontbijt moest Natasha weer een aantal noodzakelijke administratieve zaken afhandelen. Daarna zijn we met de camper diesel gaan tanken. Het is een genot om hier in Rusland te tanken. 60 liter voor 40 euro!!! Daar heb ik in Zweden meer dan 100 euro voor betaald. Ik wilde ook de bandenspanning van de camper controleren en eventueel bijvullen. Ik had al van te voren gekeken dat ze bij dit tankstation een luchtpomp hadden. Dus camper bij de luchtpomp gezet en Misha wilde de meter van de pomp op 5 bar zetten om de voorbanden te checken. Maar de meter stopte op ……. 4 bar. Er was ook een bordje zagen we nu waarop stond dat het maximaal tot 4 bar ging. We hebben het nog bij een tweede tankstation geprobeerd maar ook hier was het maar 4 bar. Bij een supermarkt zijn we gestopt om proviand in te slaan voor onderweg en wat zaken die we mee naar huis wilden nemen. Ook hier kreeg ik een positieve verassing. Bij het afrekenen keek de kassière me aan en vroeg of ik gepensioneerd was. Natasha zei snel ja. En zo kreeg ik 20% korting op de boodschappen!!! Had ik eerder moeten weten! En het is natuurlijk ook vreemd. Dit is een regeling voor de Russen die gepensioneerd zijn en een heel klein pensioen hebben. En niet voor zo’n “rijke” pensionado uit Nederland. We hebben de camper weer teruggezet op de parkeerplaats en ik heb de banden spanning gecontroleerd. Hoewel iets gezakt hoef ik me er niet echt zorgen over te maken. Ook het olie peil is in orde. Ik heb de ijskast al vast ingeschakeld voor morgen. We moesten ook nog even langs de winkel om Misha’s oude telefoon op te halen. Hij had deze zondag afgegeven bij 1 van de vele winkeltjes die mobiele telefoons repareren. Het scherm was gebroken en het vernieuwen is hier veel goedkoper dan in Nederland. Het zou 2 dagen duren en vandaag zou hij klaar zijn. Maar…………….hij was niet klaar. Ze hadden het scherm niet gekregen. Dus opnieuw een tegenvaller. De telefoon hebben we maar meegenomen. Om 4 uur kwam Alisa ons ophalen voor een boottocht op de Neva. Ze had ons al uitgenodigd in het begin dat we hier waren maar toen was het weer te slecht. Vandaag was de laatste dag dat dit nog kon. En ….. het weer was niet beter. Ik dacht dat we naar het centrum zouden rijden en van daar met de boot maar het was dicht bij Babushka. Met een nieuwe brug, de Betancourt brug, over de Malaya Neva, die Vasilevskiy eiland met Petrogradskiy eiland verbind. Toen we op de terugweg onder deze brug doorreden viel me op dat de brug bijna tegen een huis is aangebouwd! Alice wist niet precies waar het was en we zijn naar het nieuwe voetbal stadion gereden. Maar dat was te ver. En nadat ze Alexey had gebeld, die al met de taxi was gekomen, konden we het vinden. Er is een nieuwe jacht club met heel veel boten. We moesten over een steiger lopen, langs mooie jachten, en toen we bij de boot kwamen was ik verrast. I.p.v. een rondvaartboot was het een prachtige, knalrode, mooie speedboot!!!! De “kapitein” vroeg wat de route moest zijn(?). Het plan was om eerst een beetje de Finse golf op de gaan naar de Lahta toren en daarna terug voor een tour door het centrum. Op weg naar de toren begon het fors te regenen en te waaien en bedacht de kapitein zich, draaide om en ging de Malaya Neva op richting stad. Na benzine getankt te hebben gingen we “full speed” naar de stad en op de Neva. Gelukkig stopte het met regenen en toen we eenmaal in de grachten van het Peter en Paul fort waren, werd het zelfs aangenaam en brak Alexey een fles champagne aan!! We hebben geproost en foto’s gemaakt. Vandaar zijn we weer de Neva overgestoken en de Fontanka in, bijna langs ons appartement op Mochavaya en langs het restaurant waar we onze bruiloft gevierd hebben. Uiteraard vele nostalgische herinneringen en een gelijk aantal toosts! Ondanks de kou en af en toe wat regen was het een prachtige tocht, en we hebben delen van de stad gezien die we nog nooit hadden gezien!!! En een maal terug bij de haven zijn de “mannen” met een taxi naar restaurant “Olivier” gegaan, een restuarant dichtbij hotel Pribaltisky, en hebben Alisa en Natasha met Sonja, Babushka opgehaald en ook naar het restaurant gekomen. We hadden Alisa en familie en Babushka hier uitgenodigd voor onze laatste vakantie dag in St Petersburg. Toen ik de menu kaart bekeek was ik enigszins verbaast. Gerechten uit Georgie, Rusland, Oekraïne en ook Aziatische en Europese gerechten! Maar Alexey legde me uit dat dat in de naam van het restaurant zat: “Olivier” is een Russische salade van allerlei groente gemengd, net als deze menu kaart! Slim gevonden! Het is een mooi restuarant, gezellig ingericht en we hebben heerlijk gegeten, eindelijk heb ik weer Soljanka soep gegeten!. We hadden een tafel dichtbij de kinderspeelplaats en ook Sonja vermaakte zich prima. Alisa heeft ons na afloop naar het huis van Babushka gebracht. Door de wind, kou, water en eten waren we behoorlijk vermoeid maar we hebben toch nog ingepakt voor morgenochtend.

Natasha en Bert

Actief sinds 11 Okt. 2011
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 47536

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2019 - 26 Augustus 2019

Trip door Noord Holland.

14 Juli 2019 - 02 Augustus 2019

St Petersburg per camper juli 2019.

24 April 2019 - 02 Mei 2019

Camper reis Normandië en de Loire valei april 2019

05 Juli 2015 - 04 Augustus 2015

Camper reis Oost Amerika 2015

27 Juli 2012 - 23 Augustus 2012

Camper reis West Amerika 2012

Landen bezocht: