Prince Edwards – Toronto–Niagara Falls (Dag 15) - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu Prince Edwards – Toronto–Niagara Falls (Dag 15) - Reisverslag uit Niagara Falls, Canada van Natasha en Bert Demers - WaarBenJij.nu

Prince Edwards – Toronto–Niagara Falls (Dag 15)

Blijf op de hoogte en volg Natasha en Bert

19 Juli 2015 | Canada, Niagara Falls

We hadden de wekker om 6 uur gezet. Maar om kwart voor zes waren we al wakker. De zon kwam net op en de lucht was prachtig. We hebben de camper afgekoppeld van de stroom en water en met de kids nog slapend in hun bed zijn we langzaam naar het strand gereden, zo’n 2,5 km van onze plek verwijderd. Daar waren grote parkeerplaatsen voor dagrecreanten en gezien het vroege uur was daar nog niemand. Toen de badkleding aan en een frisse duik in het Lake Ontario genomen. Dat was heerlijk en maakte een douche verder overbodig. Daarna naar de camper, aangekleed, koffie gezet en toen weer met een kop koffie terug naar het strand. En heerlijk genoten van het kopje koffie en het mooie uitzicht over het meer. Het is een erg lang zandstrand en er was geen mens te bekennen. Wat een rust!!!!
Toen we terugkwamen bij de camper was Misha ook inmiddels wakker en die had ook zijn zwembroek al aan om een duik te nemen. Daarna hebben we ontbeten en zijn op pad gegaan naar de Niagara Falls met als tussenbestemming Toronto. In totaal een reis van een uur of 4. Ik had de navigatie ingesteld op de CN Tower in Torronto en dat is ongeveer halverwege. Het plan was om te proberen daar de camper te parkeren en een uurtje rond te wandelen. De weg van Prince Edwards naar de highway is een provinciale weg met erg veel grote boerderijen met graan en maisvelden. Eenmaal op de highway was het weer saai en vlak. Maar wel redelijk rustig. Toen we in de buurt van Torronto kwamen werd het drukker en drukker en begon het verkeer af en toe op te stropen. We verlieten op een gegeven moment de main highway en volgden verschillende autobanen richting Toronto en hadden al een prachtig uitzicht op de skyline van Torronto inclusief de beroemde CN tower. Dit is een toren met een draaiend restaurant bovenin. Toen we de afslag van de highway namen waren we vlak bij de Tower en bij een heel groot stadion “Rogers center” van de Bleu Jays, een baseball club. Daar was het heel druk met mensen die te voet op weg waren naar dat stadion. We hebben geprobeerd om de camper op een 2 tal betaalde parkeerplaatsen te sturen maar de parkeerwachters begonnen meteen te zwaaien dat dat niet kon. De straten werden wat smal en er zat niet veel anders op dan de TomTom op de volgende bestemming te zetten en door te rijden. Zonder wandeling dus. Nadat de Tomtom de nieuwe koers had uitgezet wilde hij direct rechtsaf. Maar daar was een tunnel onder het station door met een hoogte van 4.10 meter! En de camper is ongeveer 4 m! Dus maar even rechtdoor en de volgende naar rechts…… weer een tunnel van 4.1 m. Daar toch maar in en langzaam, met zwetende handen de tunnel ingereden. Er klonk geen gekraak dus alles leek ok. Toen ik uit de tunnel reed merkte ik dat ik in de tunnel mijn adem had ingehouden. Daarna zaten we al snel weer op de autobaan waar het erg druk was. Ook op de Highway verder richting Niagara Falls was het heel druk met vaak langzaam rijdend en soms stilstaand verkeer. Volgens mij een combinatie van het huiswaarts kerende weekend verkeer op zondag en de Pan-Am games 2015 die nu in Toronto worden gehouden. Na nog een stop bij Wendy’s voor een lunch bestaande uit Croissant met kip voor de dames en een Bowl Chili voor de heren kwamen we uiteindelijk na zo’n uur of zes rijden op de camping (Campark Resorts) bij de Niagara Falls aan. Het was daar erg benauwd, warm en vochtig. Naar de bewolking kijkend zou het wel eens kunnen gaan onweren. Na de camper op zijn plek te hebben gezet zijn we eerst het kleine zwembad ingedoken om verkoeling te zoeken. Dat hielp al aardig en ik voelde de vermoeidheid en spanning van de rit door Torronto wegebben.
Daarna wilden we naar een Welcome center (informatie centrum) bij de watervallen om onze “Niagara Falls Adventure” passen op de halen. Dit is een pas die je online kunt kopen waarbij je 4 attracties kunt doen en bovendien voor 48 uur vrij bus transport hebt. Maar na de online aankoop moet je met de email bevestiging de passen ophalen. We hadden begrepen dat je met de bus van de camping naar de watervallen kon. Dit spaarde het gezoek naar parkeerplaats uit. En dit was ook zo. De bus stop was voor de camping en de bus bracht ons in een half uur naar de watervallen. Bij de bus stop daar is een Welcome center en een zeer vriendelijke dame hielp ons direct en zo kregen we onze passen en direct reserveringen voor 3 van de 4 attracties. De 4e attractie, een korte film genaamd de Niagara Fury, konden we meteen bezoeken. En dan morgen om 9 uur!!! de “walk behind the curtains” en om 11 uur de “wild water walk”. De boottocht naar de watervallen konden we doen wanneer we dat wilden. De vroege tijden hadden we zelf gekozen omdat het dan wat rustiger zou zijn. We hadden al gezien dat het rond 4 uur in de middag, enorm druk was. De dame vertelde ons ook dat de watervallen vanaf 9 uur ’s avonds verlicht worden en dat er om 10 uur op vrijdag en zondag vuurwerk in de valei bij de watervallen wordt afgeschoten. En het was zondag!!
We hadden nog even tijd voordat de Niagara Fury zou beginnen dus snel even naar de rand van de watervallen en ……………………. Direct al adembenemend. Wij zijn aan de Canadese kant van de watervallen gebleven, het is ook mogelijk om naar de Amerikaanse kant te gaan. Maar vanaf deze kant kijk je richting de beide watervallen, een Amerikaanse en een Canadese of Horse Shoe waterval. De grens tussen Cananda en Amerika loopt namelijk in het midden van de Niagara River en ook in het midden van de waterval die op dat punt gesplits wordt door het Goat eiland.
De pracht, kracht en immensiteit van de watervallen valt niet te beschrijven. Niet met woorden, foto’s, video’s of films. Het is enorm. Over een geweldige breedte die enorme hoeveelheid prachtig gekleurd water over de rand te zien gaan en 100 meter naar beneden te zien storten en dan weer op te stuiven in een enorme witte mist die vanuit de diepte omhoog komt. Bijna overal voel je de hele kleine druppels op je. Er kom in totaal over de 2 watervallen zo’n 2,3 miljoen liter water de diepte in per seconde!! Om een indruk te geven; dat zijn een miljoen badkuipen vol met water per minuut!!!
Al snel moesten we ons wegtrekken bij de watervallen om naar de Niagara Fury te gaan. Dit was een 10 minuten durende tekenfilm van een bever die de miljoenen jaren historie van de watervallen uitlegde, heel grappig. Daarna werd het nog eens dunnetjes overgedaan in een andere zaal met een 360 graden scherm waar we begrepen waarom we allemaal een plastic jas hadden gekregen aangezien hier de regen en wind wel erg natuurlijk werden nagebootst. Al met al een 20 minuten durende vertoning die je eigenlijk ook wel had kunnen missen.
We zijn weer met de bus terug gegaan naar de camper en genoten van een gegrilde kip (kant en klaar gekocht) met couscous salade. Daarna zijn we bij het zwembad gaan zitten om te proberen om onze verhalen en foto’s op internet te krijgen maar ook hier liet de kwaliteit van de wifi ons in de steek.
Om 9 uur zijn we weer op de bus gestapt naar de watervallen. Daar aangekomen was het al donker en werd alles verlicht. Opnieuw een schitterend gezicht. Beide watervallen in allerlei verschillende kleuren door lampen die er op schijnen. Het was ongeloofelijk druk maar alles was goed te zien. Om 10 uur werd er een kort maar prachtig vuurwerk afgestoken. Toen dit was afgelopen weer de bus in. Maar het leek erop dat iedereen naar bed wilde want het was enorm druk op de weg waardoor de trip met de bus dit keer bijna een uur duurde. Na een geweldige maar hele lange dag duurde het niet lang of het werd erg rustig in de camper!
Natasha en Bert

Actief sinds 11 Okt. 2011